آخرین اخبار
کد مطلب: 80843
ناخن‌ هاي‌تان چه رنگي است؟
تاریخ انتشار : 1393/07/09 06:40:28
نمایش : 2787
به ناخن‌هاي‌تان نگاه کنيد. صورتي و براق هستند يا آبي و کبود؟ شفاف و محکم هستند يا شکننده و راه راه؟ شايد شمايي که اين هفت ناهنجاري که در ادامه به آنها مي‌پردازيم.
به گزارش سلام لردگان: به ناخن‌هاي‌تان نگاه کنيد. صورتي و براق هستند يا آبي و کبود؟ شفاف و محکم هستند يا شکننده و راه راه؟ شايد شمايي که اين هفت ناهنجاري که در ادامه به آنها مي‌پردازيم را روي ناخن‌هاي‌تان مي‌بينيد تنها نگران زيبايي دست و پاي‌تان باشيد و از اينکه تنها مانيکوريست از پس پنهان کردن اين ايرادها برمي‌آيد، ناراحت باشيد. اما متخصصان مي‌گويند بدشکلي و بدرنگي ناخن‌ها تنها به زيبايي شما خدشه وارد نمي‌کند. از نظر آنها ناخن‌هاي بدشکل اغلب از بيماري‌هايي خبر مي‌دهند که سلامت شما را به شکلي جدي به خطر انداخته‌اند اما شما هنوز از وجودشان بي‌خبريد.

ناخن‌ها‌ي‌تان سياه است؟

سياه شدن ناخن‌ها هميشه نگران‌کننده نيست. گذشته از کبودي ناشي از فشار و ضربه که مي‌تواند ناخن‌هاي شما را سياه کند، اين مشکلات که برخي‌ کم‌خطر و بعضي دردسرساز هستند، مي‌توانند دليل سياه شدن ناخن‌هاي شما باشند.

دليل اول: اولين دليلي که مي‌تواند به سياه شدن ناخن‌هاي شما منجر شود، تغيير رنگدانه‌هاست که به دلايل ژنتيک اتفاق مي‌افتد. درست همان‌طور که تغيير رنگ دانه‌ها ممکن است به تولد يک خال در بدن تان منجر شود، ناخن‌ها‌ي‌تان هم با چنين تغييري مي‌توانند سياه شوند.

دليل دوم: اگر تنها يک خط تيره از قسمت پوست پاييني ناخن‌تان تا نوک آن کشيده شده (يا اگر اندازه و شکل اين خط به سرعت تغيير مي‌کند) مراقب باشيد! مشکل شمايي که اين خط عمودي روي ناخن‌تان سبز شده، جدي‌تر از آن است که بتوانيم در قالب تغيير رنگدانه‌ها خلاصه‌اش کنيم. يک تومور پوستي ممکن است خود را در قالب اين ظاهر سياه نشان دهد. متخصصان مي‌گويندبا مشاهده چنين آثاري روي ناخن‌ها بلافاصله بايد با پزشک مشورت کرد.

دليل سوم: اگر چنين خطي را روي ناخن‌تان مي‌بينيد خونسردي‌تان را حفظ کنيد. ممکن است خبري از سرطان و مرگ نباشد و تنها يک عفونت قارچي که خود را با رنگ خاکستري تيره يا سبز نشان مي‌دهد زير ناخن شما زندگي کند.
 
هفت راز که در ناخن‌هاي شما پنهان شده

ناخن‌ها‌ي‌تان آبي است؟

صاحبان ناخن‌هاي آبي به خوش‌شانسي صاحبان ناخن‌هاي سياه نيستند. گروه قبلي اگر به سرطان پوست دچار نشده باشند با راه‌هاي ساده‌اي مي‌توانند سياهي ناخن‌هاي‌شان را برطرف کنند اما کساني که ناخن آبي دارند نيازمند درمان جدي مشکل‌شان هستند.

دليل اول: آبي شدن ناخن‌هاي شما مي‌تواند از اختلال خون‌رساني در بدن‌تان حکايت کند. شمايي که اين رنگ را روي دست‌تان مي‌بينيد، احتمالا دچار مشکلي هستيد که نمي‌گذارد اکسيژن خون به اندازه کافي به نوک انگشتان‌تان برسد. شايد يک اختلال ساده در گردش خون دليل اين بدرنگي شده باشد.

دليل دوم: ممکن است مشکل شما خيلي جدي‌تر از يک اختلال ساده باشد. ابتلاي جدي به بيماري‌هاي قلبي يا مشکلات ريوي مي‌تواند سيستم گردش خون‌تان را دچار مشکل کند و با نرساندن اکسيژن به ناخن‌هاي‌تان آنها را آبي نشان دهد.

ناخن‌هاي‌تان سفيد است؟

مشکلات دردسرساز بي‌شماري مي‌تواند سفيد شدن ناخن‌هاي شما را به همراه بياورد. در خوشبينانه‌ترين شرايط کساني که ناخن سفيد دارند کمي بي‌اعصابند اما در ميان اين افراد کم نيستند کساني که از اختلال جدي در کارکرد اندام‌هاي دروني بدن‌شان رنج مي‌برند.

دليل اول: سوء‌تغذيه و نرسيدن مواد مغذي لازم به بدن، مي‌تواند از ابتدايي‌ترين مشکلات جسماني باشد که خود را در قالب سفيدي و رنگ پريدگي ناخن‌ها نشان مي‌دهد.
 
هفت راز که در ناخن‌هاي شما پنهان شده

دليل دوم: اگر به جاي سفيد شدن کل ناخن‌تان تنها لکه‌هاي سفيدي روي آن ايجاد شده، به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنيد. شايد شما بي‌آنکه حواس‌تان باشد در طول روز مدام ناخن‌ها‌ي‌تان را  دستکاري مي‌کنيد و فشارشان مي‌دهيد. اما اگر اعصاب‌تان ضعيف نيست، احتمالا تمام‌مدت مشغول انجام کارهاي خانه هستيد و حين کار کردن به ناخن‌ها‌ي‌تان ضربه‌هايي وارد مي‌شود که باعث لکه‌دار شدن‌شان مي‌شود.

دليل سوم: اما مهم‌ترين احتمالي که بايد جدي گرفته شود ابتلا به بيماري‌هاي کبدي است پس اگر خورد و خوراک‌تان خوب است، به محض ديدن سفيدي ناخن‌ها‌ي‌تان به يک متخصص کبد مراجعه کنيد. از نظر متخصصان ناخن‌هاي سفيد به‌خصوص اگر حاشيه‌اي تيره داشته باشند، ممکن است از بيماري‌هاي جدي کبدي خبر دهند.

ناخن‌ها‌ي‌تان زرد است؟

تمام مشکلات ناخن به‌دليل بيماري‌هاي درون بدني ايجاد نمي‌شوند. گاهي سهل‌انگاري در مراقبت از اين اندام به ظاهر مقاوم يا بي‌توجهي به بهداشت آن مي‌تواند تغيير رنگ يا تغيير شکلش را هم به همراه بياورد. صاحبان ناخن‌هاي زرد هم اغلب در گروه اين سهل‌انگارها جا مي‌گيرند.

دليل اول: عفونت‌هاي قارچي مي‌تواند دليل زرد شدن ناخن‌هاي شما باشد. اگر ناخن‌ها‌ي‌تان را کاشته‌ايد، بهتر است قبل از بررسي دلايل احتمالي ديگر، احتمال عفونت را بررسي کرده و خيال دوباره کاشتن ناخن را هم از سرتان بيرون کنيد. اگر هرچه زودتر به اين مشکل رسيدگي نکنيد، شايد عفونت‌ها خود را به شکل ضخيم‌تر شدن ناخن‌تان هم نشان دهند.
 
هفت راز که در ناخن‌هاي شما پنهان شده

دليل دوم: اين احتمال‌ها چندان قوي نيستند. اما در مواردي صاحبان ناخن‌هاي زرد از بيماري‌هاي جدي‌تري مثل تيروئيد، مشکلات ريه، ديابت و آرتريت شکايت مي‌کنند.

دليل سوم: اگر براي مدت طولاني لاک را روي ناخن‌تان نگه مي‌داريد و بدون آنکه چند روز اجازه تنفس به ناخن‌هاي‌تان بدهيد تنها رنگ لاک‌تان را عوض مي‌کنيد، بايد با زردي ناخن‌هاي‌تان هم بسازيد. البته خوشبختانه در اين مورد بعد از چند روز استراحت دادن به ناخن‌ها و تقويت آنها رنگ زرد تا حد زيادي کمتر مي‌شود.

ناخن‌ها‌ي‌تان مي‌شکند؟

شکنندگي ناخن شکايت خيلي از خانم‌هاست. از آنجايي که در سال‌هاي اخير بلندي و آراستگي ناخن به‌عنوان يکي از معيارهاي مهم زيبايي تعبير مي‌شود، خانم‌هايي که ناخن شکننده دارند يا بايد با کامل نبودن آراستگي‌شان بسازند يا براي کاشت ناخن سراغ آرايشگر بروند.

دليل اول: اگر ناخن‌ها‌ي‌تان نازک نشده‌اند اما به‌راحتي مي‌شکنند، احتمالا خشک شده‌اند. از دست رفتن چربي لازم براي محافظت از ناخن‌ها ممکن است به دليل بالا رفتن سن يا دلايل ديگر اتفاق بيفتد. اگر دليل شکنندگي ناخن‌ها‌ي‌تان را درست حدس زده‌ايد، آب‌رساني به آنها (هيدراته کردن) مي‌تواند مشکل شما را به راحتي برطرف کند. گذشته از اين روش که کلينيک‌هاي زيبايي از پس انجام آن بر مي‌آيند، دو بار يا بيشتر چرب کردن ناخن با روغن‌هايي مثل روغن‌زيتون در روز هم مي‌تواند مشکل شما را آرام آرام برطرف کند.

دليل دوم: تيروئيد پرکار شکنندگي ناخن‌ها را هم به همراه مي‌آورد. اگر در کنار شکننده بودن ناخن‌هاي شما، موهاي‌تان هم خشک و نازک شده‌اند، هر چه زودتر با يک آزمايش خون فعاليت غده تيروئيدتان را چک کنيد.

دليل سوم: در صورتي که شکنندگي ناخن‌هاي شما با ورقه‌ورقه شدن عمودي آنها همراه است، بايد بدانيد که خودتان با دست‌تان سلامت خود را به خطر مي‌اندازيد. استفاده بيش از اندازه از مواد شوينده، آن هم بدون دستکش آشپزخانه نه تنها اين بلا را سر ناخن‌هاي شما مي‌آورد، بلکه خطر مبتلا شدن‌تان به سرطان پوست و بيماري‌هاي ديگر را هم بالا مي‌برد.
 
هفت راز که در ناخن‌هاي شما پنهان شده

ناخن‌ها‌ي‌تان نازک شده؟

افرادي که ناخن‌هاي نازک دارند هم مثل آنهايي که ناخن‌هاي‌شان شکننده است، از نازيبايي دست‌هاي‌شان شکايت مي‌کنند. اما برخلاف گروه قبل، قاشقي شکل شدن ناخن‌هاي اين افراد اجازه کاشت ناخن را هم به آنها نمي‌دهد تا با کمکش لااقل ظاهر دست‌هاي‌شان را تغيير دهند.

دليل اول: اصلي‌ترين دليل نازک شدن رويه ناخن، قاشقي شکل شدن و ورقه‌ورقه شدن رويه آن ،کم‌خوني يا فقرآهن است. در چنين حالتي، شکننده و نازک بودن ناخن‌هاي شما ممکن است با ظهور لکه‌هاي سفيد روي آن همراه شود.

دليل دوم: از نظر متخصصان تغذيه، خورد و خوراک شما مي‌تواند به اندازه کارکرد اندام‌هاي دروني بدن‌تان روي ظاهر ناخن‌هاي شما تاثير بگذارد. آنها مي‌گويند کمبود سبزيجات و خوراکي‌هاي تازه در رژيم‌تان مي‌تواند به نازک شدن رويه ناخن‌هاي شما منجر شود و قاشقي شدن‌شان اگر با نازکي همراه نباشد، ممکن است به دليل مصرف بيش از اندازه گوشت قرمز اتفاق بيفتد.

ناخن‌تان ترک خورده؟

ترک‌هاي ناخن چه روي شست پا باشند و چه روي دست‌ها، ظاهر دست و پاي شما را پير جلوه مي‌دهند. از نظر محققان هم اين ترک‌ها اغلب نشانه پيري هستند، گرچه گاهي گريبان جوان‌ها را هم مي‌گيرند.
 
هفت راز که در ناخن‌هاي شما پنهان شده

دليل اول: بالا رفتن سن مي‌تواند به ترک خوردن عمودي ناخن‌ها منجر شود اما کم نيستند جوان‌هايي که با اين مشکل دست و پنجه نرم مي‌کنند. خشک شدن محل رويش ناخن ممکن است دليل اين مشکل باشد. شايد با چرب کردن بيشتر رويه ناخن و پايين آن و کمک گرفتن از روغن‌هاي گياهي يا چرب‌کننده‌هاي حاوي ويتامين E بتوانيد اين وضعيت را تا اندازه‌اي برطرف کنيد.

دليل دوم: اگر ترک‌هاي روي ناخن شما موج مانند هستند، بعيد نيست که به آرتريت التهابي دچار شده باشيد. البته معمولا مبتلايان اين بيماري صاحب ناخن‌هايي حفره‌دار هم مي‌شوند و رنگ پوست زير ناخن‌شان به قهوه‌اي مايل به قرمز تغيير مي‌کند.

دليل سوم: در صورتي که ترک‌هاي افقي روي ناخن‌هاي شما ديده مي‌شود اما سوراخ يا تغيير رنگي را مشاهده نمي‌کنيد، احتمالا ردپاي يک بحران بزرگ عاطفي در ميان است. استرس، برخي بيماري‌ها يا اختلالات متابوليکي هم مي‌توانند اين مشکل را ايجاد کنند. البته اشتباهات مانيکوريست شما هم مي‌تواند به ايجاد ترک‌هاي عرضي روي ناخن‌ها‌ي‌تان منجر شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس